Mamy trudno艣膰 w przetwarzaniu informacji na gie艂dzie

gie艂da

1393

Nasz umys艂 nie jest w stanie efektywnie przetworzy膰 wszystkich danych, kt贸re mogliby艣my mu dostarczy膰. Nadmierna liczba informacji czasami wr臋cz zak艂贸ca logiczne wnioskowanie.

Co wp艂ywa na kurs akcji? Cena, po jakiej posiadacze sk艂onni s膮 sprzeda膰 sw贸j udzia艂, a nabywcy chcieliby go odkupi膰. Od czego zale偶膮 oferowane ceny kupna i sprzeda偶y? Od wynik贸w finansowych firmy, aktualnych wska藕nik贸w przedsi臋biorstwa (P/E, P/BV, ROA, ROE…), perspektyw sp贸艂ki, tendencji w bran偶y, mo偶liwych zmian w ustawodawstwie, kurs贸w walut, wska藕nik贸w ekonomicznych (PKB, bilans handlowy), dzia艂a艅 podejmowanych przez akcjonariuszy i zarz膮d… i wielu innych czynnik贸w. Mo偶e powy偶szy przyk艂ad nie jest wyrafinowany, ale pokazuje, ile r贸偶nych informacji mo偶e mie膰 wp艂yw na losy gie艂dowej sp贸艂ki.

Informacja sta艂a si臋 w dzisiejszych czasach bardzo cennym towarem. Istniej膮 wyspecjalizowane firmy, kt贸re zajmuj膮 si臋 zbieraniem, przetwarzaniem i prezentowaniem informacji w skondensowanej formie.

Powszechn膮 praktyk膮 sta艂o si臋 na przyk艂ad przygotowywanie kalendarium nadchodz膮cych wydarze艅. Cho膰 nie wszyscy ulegaj膮 ich urokowi, to jednak takie zbiorcze „przypominacze” ciesz膮 si臋 w pewnych kr臋gach du偶膮 popularno艣ci膮. Profesjonalne komentarze bardzo cz臋sto odnosz膮 sytuacj臋 na naszej warszawskiej gie艂dzie do wydarze艅 na przyk艂ad zza oceanu. Ma艂e wahni臋cia inflacji, PKB czy bilansu handlowego USA przenosz膮 si臋 przez globalny system finansowy na nasz prowincjonalny rynek.

Je艣li chcemy trzyma膰 r臋k臋 na pulsie, to nie powinni艣my k艂a艣膰 si臋 spa膰. Pomijaj膮c fakt, 偶e rynek dzia艂a 24 godziny na dob臋 (Europa, USA, Japonia), to analiza informacji dla jednego tylko rynku powinna nam zaj膮膰 wi臋kszo艣膰 dost臋pnego czasu w ci膮gu dnia. Pojawia si臋 pytanie, czy gonitwa za informacj膮 ma sens? Dzisiaj napisz臋 o badaniach na ten temat.

W jednym z poprzednich artyku艂贸w niniejszej serii pisa艂em ju偶 o tym, co zgrabnie podsumowa艂 szef du偶ego funduszu inwestycyjnego w Wielkiej Brytanii: „Informacji jest ogrom. Jeste艣 w stanie znale藕膰 dane, kt贸re potwierdz膮 prawie dowolny pogl膮d lub tez臋. Tylko od ciebie zale偶y, czy b臋dziesz 艣wiadom swojej zniekszta艂caj膮cej tendencji, pojawiaj膮cej si臋 przy poszukiwaniu informacji i czy b臋dziesz wystarczaj膮co rzetelny w ocenie nap艂ywaj膮cych sygna艂贸w”.

Uwaga ta dotyczy艂a naszej ludzkiej sk艂onno艣ci do stronniczego wyszukiwania informacji. Nap艂ywaj膮ce wiadomo艣ci odsiewamy zazwyczaj tak, 偶eby znale藕膰 potwierdzenie naszych domys艂贸w. W ten spos贸b przestajemy obiektywnie analizowa膰 rynek. W tym artykule b臋dzie o kolejnych aspektach relacji inwestor-informacja.

Pewno艣膰 wzrasta, dok艂adno艣膰 nie

W obecnych czasach mo偶emy zdoby膰 wi臋cej informacji, ni偶 jeste艣my w stanie efektywnie przetworzy膰. Ponad 30 lat temu Paul Slovic i Barnard Corrigan przeprowadzili badanie nad osobami obstawiaj膮cymi w wy艣cigach konnych. W zale偶no艣ci od wariantu eksperymentu osoby badane mia艂y do dyspozycji pi臋膰, dziesi臋膰, dwadzie艣cia lub czterdzie艣ci informacji o uprzednich dokonaniach koni bior膮cych udzia艂 w wy艣cigu. W ka偶dym z wariant贸w badani byli proszeni o wytypowanie zwyci臋zcy oraz okre艣lenie poziomu pewno艣ci, z jakim dokonuj膮 tego wskazania. Wyniki eksperymentu zaprezentowane s膮 na wykresie.

Slovic i Corrigan stwierdzili, 偶e wzrost ilo艣ci dost臋pnych informacji zwi藕kszy艂 trafno艣膰 podejmowanych decyzji u niekt贸rych badanych. Innym osobom jednak zdecydowanie obni偶y艂 skuteczno艣膰, a dla trzeciej jeszcze grupy nie mia艂 wp艂ywu na wyniki typowa艅. Podsumowuj膮c wyniki bada艅, nale偶y stwierdzi膰, 偶e cho膰 wraz ze wzrostem liczby dost臋pnych informacji stajemy si臋 coraz bardziej pewni naszych decyzji, to wcale nasze decyzje nie staj膮 si臋 trafniejsze. Badaczom, niestety nie uda艂o si臋 stwierdzi膰 komu „syto艣膰 informacji” pomaga, a komu przeszkadza.Oczywi艣cie rynki finansowe to nie wy艣cigi konne, jednak problemy pojawiaj膮ce si臋 w momencie podejmowania decyzji czyni膮 te dwie dziedziny podobnymi. Do prze艂o偶enia wynik贸w powy偶szego badania na gie艂d臋 trzeba podej艣膰 z dystansem. Warto jednak zastanowi膰 si臋, czy zawsze powinni艣my zabiega膰 o jak najwi臋ksz膮 liczb臋 news贸w i danych do przeanalizowania. Mnogo艣膰 informacji nie zawsze musi u艂atwi膰 nam podj臋cie trafnej decyzji inwestycyjnej.

Najlepiej zdecydowa膰 si臋 na kilka podstawowych wska藕nik贸w lub typ贸w informacji, na kt贸rych b臋dziemy opiera膰 decyzje i w miar臋 konsekwentnie trzyma膰 si臋 podj臋tego schematu dzia艂ania.

Sze艣ciopak piwa w s艂u偶bie ekonomii

Zniekszta艂caj膮cy wp艂yw dodatkowych informacji na racjonalne my艣lenie pokaza艂 Itamar Simonson. Podzieli艂 badanych na dwie losowo dobrane grupy. Zadanie, kt贸re przedstawi艂 badanym z pierwszej grupy, dotyczy艂o ich preferencji. Mianowicie mieli wybra膰 jeden z dw贸ch nast臋puj膮cych sze艣ciopak贸w piwa:

Sze艣ciopak A: Cena: 1,8 USD, jako艣膰: 50.

Sze艣ciopak B: Cena: 2,6 USD, jako艣膰: 70.

Gusta os贸b badanych podzieli艂y si臋 w tym przypadku mniej wi臋cej po po艂owie. Drugiej grupie Simonson doda艂 trzeci膮 mo偶liwo艣膰. Wachlarz mo偶liwych wybor贸w wygl膮da艂 teraz nast臋puj膮co:

Sze艣ciopak A: Cena: 1,8 USD, jako艣膰: 50.

Sze艣ciopak B: Cena: 2,6 USD, jako艣膰: 70.

Sze艣ciopak C: Cena: 1,8 USD, jako艣膰: 40.

Teoretycznie dodanie wariantu C nic nie zmieni艂o. Sze艣ciopak C jest w tej samej cenie co lepsze jako艣ciowo piwo z zestawu A, a wi臋c nie powinno wp艂ywa膰 na nasze wybory. Piwo C nie powinno by膰 w og贸le wskazywane.

Faktycznie osoby badane nie decydowa艂y si臋 w og贸le na sze艣ciopak C. Niemniej ich preferencje co do wyboru wariantu A b膮d藕 B nie by艂y takie same, jak w pierwszej grupie. Zdecydowana wi臋kszo艣膰 os贸b wybra艂a w drugim etapie badania sze艣ciopak A, natomiast piwo B cieszy艂o si臋 mniejszym powodzeniem.

Do艣wiadczenie przeprowadzone przez Simonsa nie wskazuje bezpo艣rednio, 偶e nadmiar informacji pogarsza nasze wybory (wedle jakich kryteri贸w mieliby艣my stwierdzi膰, czy wyb贸r A jest lepszy od B b膮d藕 odwrotnie?). Niemniej wyra藕nie daje nam do zrozumienia, 偶e dodanie bezwarto艣ciowej lub nieistotnej informacji mo偶e znacz膮co wp艂yn膮膰 na nasze preferencje. Zmiana preferencji niekoniecznie musi p贸j艣膰 w po偶膮danym przez nas kierunku.

Cho膰 przyk艂ad, na kt贸rym oparli艣my rozwa偶ania, dotyczy艂 sze艣ciopak贸w piwa, jednak do艣膰 艂atwo wyobrazi膰 sobie identyczn膮 sytuacj臋, w kt贸rej mamy do wyboru sp贸艂ki gie艂dowe. Zamiast ceny mamy do dyspozycji wska藕nik Cena/Zysk, a zamiast jako艣ci piwa, dysponujemy na przyk艂ad wska藕nikiem Cena/Warto艣膰 ksi臋gowa.

Pod艣wiadomie dokonujemy analizy por贸wnawczej

Jak powy偶sze wyniki eksperymentu wyja艣niane s膮 przez naukowc贸w? Ot贸偶, wed艂ug nich, prawdopodobnie przeprowadzamy w g艂owie przyspieszon膮 analiz臋 por贸wnawcz膮 mo偶liwych wariant贸w. I tak maj膮c do wyboru tylko dwa sze艣ciopaki, zauwa偶amy, 偶e oba maj膮 po jednej zalecie i jednej wadzie (np. sze艣ciopak A dostaje plusa za cen臋, ale minusa za jako艣膰). W ten spos贸b rozumuj膮c, dochodzimy do wniosku, 偶e liczba plus贸w i minus贸w w obu przypadkach r贸wnowa偶y si臋. Maj膮c do wyboru dwa r贸wnie dobre warianty, nasze preferencje rozk艂adaj膮 si臋 w miar臋 proporcjonalnie mi臋dzy nimi.

W przypadku gdy dodajemy trzeci膮 – nieatrakcyjn膮 – mo偶liwo艣膰, proces analizy przebiega troch臋 inaczej. Ot贸偶 wariant A zbiera dwa plusy (za lepsz膮 jako艣膰 od sze艣ciopaku C i ni偶sz膮 cen臋 od sze艣ciopaku B) oraz jednego minusa (za gorsz膮 jako艣膰 od piwa B). Z dw贸ch plus贸w i jednego minusa dostajemy w podsumowaniu jednego plusa. Wariant B natomiast zbiera dwa plusy (za lepsz膮 jako艣膰 piwa ni偶 w wariantach A i C) oraz dwa minusy (za wy偶sz膮 cen臋 od obu konkurent贸w). Otrzymane w ten spos贸b dwa plusy i dwa minusy r贸wnowa偶膮 si臋.

Przeprowadzaj膮c pod艣wiadomie tego typu analiz臋 por贸wnawcz膮, dochodzimy do wniosku, 偶e wariant A oceniony na jednego plusa jest lepszy od wariantu. Wnioski z przeprowadzonego pod艣wiadomie rozumowania s膮 jasne: sze艣ciopak A jest lepszy od sze艣ciopaka B. Tak na marginesie dodam, 偶e wariant C w tego typu analizie por贸wnawczej otrzymuje ocen臋 minus jeden.

Z dotychczasowych rozwa偶a艅 na temat ludzkich wad oraz czyhaj膮cych na inwestora pu艂apek mentalnych do艣膰 jednoznacznie wynika艂o, 偶e najlepszym sposobem uchronienia si臋 przed nimi jest stosowanie 偶elaznej logiki oraz racjonalizmu. W艂a艣ciwie przeciwko wi臋kszo艣ci wad opisanych w poprzednich artyku艂ach (nadmierny optymizm, iluzoryczne poczucie kontroli, wp艂yw grupy, tendencyjno艣膰 w doborze danych, nadmierna pewno艣膰 os膮d贸w) nale偶a艂o wytoczy膰 dzia艂a zimnej krwi oraz racjonalizmu. Niemniej czasem…

Logika p艂ata figle

Przyk艂ad z sze艣ciopakami pokazuje, 偶e cho膰 logika przy niekt贸rych naszych sk艂onno艣ciach zuba偶aj膮cych portfele by艂a dobrym rozwi膮zaniem, to sporadycznie mo偶e by膰 przyczyn膮 podejmowania bezsensownych decyzji. Przeprowadzenie z pozoru logicznej analizy por贸wnawczej prowadzi czasem, jak wida膰, do nie do ko艅ca racjonalnych wniosk贸w.

Psychologia rzadko kiedy daje proste odpowiedzi. Je艣li kto艣 szuka z艂otej recepty na inwestowanie, to wyniki bada艅 przeprowadzanych przez psycholog贸w zajmuj膮cych si臋 gie艂d膮 na pewno takiej recepty nie dostarcz膮. Naukowcy jedynie mog膮 wskaza膰 obszary, w kt贸rych jako inwestorzy powinni艣my by膰 ostro偶ni.

Trudno wskaza膰 spos贸b, dzi臋ki kt贸remu ustrze偶emy si臋 przed bezsensem naszego racjonalizmu. Psychologia to nie matematyka. Gie艂da chyba te偶 nie do ko艅ca oparta jest na matematycznych regu艂ach. W logice wszystko jest konkretne i sta艂e, a cz膮stk膮 cz艂owieka jest zmienno艣膰. Czasami mamy ochot臋 na herbat臋, czasami na mi臋t臋. Tak ju偶 jest. Zamiast na to narzeka膰, warto spojrze膰 na nasz膮 zmienno艣膰 jak na elastyczno艣膰. Elastyczno艣膰 pozwala nam przetrwa膰 lub odnale藕膰 si臋 w najr贸偶niejszych i najtrudniejszych sytuacjach.

Podobnie w przypadku gie艂dy. Cho膰 w kontek艣cie wielu ludzkich przypad艂o艣ci najlepszym lekiem jest rozum, to jednak lekarstwo to ma te偶 wady. Nam, inwestorom, potrzeba odpowiedniej elastyczno艣ci. Musimy czu膰 lub wiedzie膰, kiedy nasze post臋powanie jest przeintelektualizowane i kiedy zda膰 si臋 na ch艂opski rozum. Proste i nieskomplikowane my艣lenie podparte przeczuciami te偶 ma racj臋 bytu na gie艂dzie.

Nie t艂umacz si臋

Badanie Simonsona doczeka艂o si臋 licznych powt贸rze艅. Wersje z wyborem przer贸偶nych towar贸w (w tym akcji) potwierdzi艂y poczynione przez Simonsona spostrze偶enia. Niekt贸rzy na艣ladowcy rozwin臋li troch臋 zaproponowany schemat do艣wiadczenia. Ciekawym rozszerzeniem eksperymentu jest wersja, w kt贸rej uczestnicy proszeni s膮 o uzasadnienie swojego wyboru. Chodzi o to, 偶e badani maj膮 nie tylko wybra膰 wariant, ale poda膰 tak偶e powody, dla kt贸rych podejmuj膮 dan膮 decyzj臋.

Dla pierwszego etapu, w kt贸rym s膮 dwa sze艣ciopaki do wyboru, rozbudowanie do艣wiadczenia nie spowodowa艂o zmian. Nadal gusta os贸b badanych rozk艂ada艂y si臋 mniej wi臋cej r贸wnomiernie. Zauwa偶alna zmiana pojawi艂a si臋 w drugim etapie, czyli w tym, w kt贸rym osoby stawa艂y przed wyborem trzech produkt贸w. Konieczno艣膰 uzasadnienia wyboru spowodowa艂a, 偶e jeszcze wi臋cej badanych decydowa艂o si臋 na piwo A, natomiast sze艣ciopak B cieszy艂 si臋 ju偶 bardzo nik艂ym powodzeniem. Wariant C nadal nie by艂 wybierany.

Mo偶na na tej podstawie spr贸bowa膰 wyci膮gn膮膰 do艣膰 ryzykowny wniosek. Ot贸偶, je艣li w niejednoznacznej sytuacji nak艂aniamy kogo艣 do dokonania wyboru i uzasadnienia go w spos贸b 艣wiadomy i racjonalny, mo偶emy spowodowa膰, 偶e podj臋ta decyzja b臋dzie mniej racjonalna. Chc膮c usystematyzowa膰 i zracjonalizowa膰 dzia艂anie, osi膮gamy odwrotny efekt.\

Opisany mechanizm jest chyba znany wi臋kszo艣ci z nas. Jeden z brytyjskich analityk贸w napisa艂 kiedy艣, 偶e w momencie w kt贸rym w jego firmie wprowadzono wym贸g pisemnego uzasadniania podejmowanych decyzji inwestycyjnych, zupe艂nie zmieni艂y si臋 stosowane strategie i preferencje. Podejmowanie decyzji „na czuja” nie mia艂o ju偶 racji bytu. Firma do艣膰 szybko wycofa艂a si臋 Jedynym ich efektem by艂o kupowanie tych akcji, kt贸rych wyb贸r 艂atwiej by艂o uzasadni膰, a nie tych papier贸w, kt贸re przynosi艂y wi臋ksze zyski. Zasada maksymalizacji zysku poleg艂a w boju z obawy przed publicznym bronieniem swoich racji.

Ach jak m膮drze wybra艂em

Jako ciekawostk臋 warto doda膰, 偶e w licznych p贸藕niejszych badaniach okaza艂o si臋, 偶e wa偶ny jest moment, w kt贸rym dowiadujemy si臋, 偶e mamy poda膰 powody podj臋cia danej decyzji. Je艣li przed dokonaniem jakiego艣 wyboru zostajemy poinformowani, 偶e b臋dziemy musieli go uzasadni膰, to podawane przez nas argumenty b臋d膮 zazwyczaj wywa偶one i w miar臋 obiektywnie dobrane. Je艣li za艣 podejmiemy ju偶 jak膮艣 decyzj臋 i dopiero po fakcie zostaniemy poproszeni o jej umotywowanie, to mo偶emy mie膰 problem z rzetelnym i obiektywnym uzasadnianiem.

Okazuje si臋, 偶e w tym drugim przypadku zdecydowanie bardziej staramy si臋 udowodni膰, 偶e nasza decyzja by艂a s艂uszna. Zapominamy o w膮tpliwo艣ciach, jakie mieli艣my przed podj臋ciem decyzji. Cho膰 cz臋sto jest tak, 偶e w momencie dokonywania wyboru nie jeste艣my pewni, co zrobi膰, to chwil臋 po podj臋ciu decyzji nasze przekonanie o s艂uszno艣ci dokonanego wyboru wzrasta.

Opisane zachowanie wydaje si臋 bez sensu. Jednak wi臋kszo艣膰 ludzi tak post臋puje. Warto wi臋c zda膰 sobie spraw臋, 偶e tak prawdopodobnie jest te偶 z nami, i czasami zastanowi膰 si臋, czy obiektywnie patrz臋 w przesz艂o艣膰.

Wicher silne drzewa g艂aszcze

Podsumujmy rozwa偶ania. Po pierwsze, nie zawsze warto p臋dzi膰 za ka偶dym newsem. Du偶o nie znaczy lepiej. Wydawa艂oby si臋, 偶e dodatkowe dane podnosz膮 jako艣膰 podj臋tej przez nas decyzji. Niestety, czasami jest wr臋cz odwrotnie. Zdarza si臋, 偶e dodatkowe informacje zaburzaj膮 racjonalny tok rozumowania.

Po drugie, w niepewnych sytuacjach, a wi臋c na przyk艂ad w 艣rodowisku gie艂dowym, wi臋ksza ilo艣膰 dost臋pnych informacji zwi臋ksza zaufanie do podj臋tej decyzji. Wydaje si臋 nam, 偶e podejmuj膮c decyzj臋 w oparciu o du偶膮 liczb臋 danych, robimy to lepiej, ni偶 gdyby艣my mieli ich mniej. Ot贸偶 prawda jest taka, 偶e wzrasta nasza pewno艣膰, ale trafno艣膰 decyzji niekoniecznie.

Trzecia sprawa dotyczy uzasadniania dokonanych wybor贸w. Je艣li ju偶 musimy to robi膰 (cho膰 na gie艂dzie nie zawsze jest to najlepszy pomys艂), to starajmy si臋 przygotowa膰 rzetelne argumenty przed podj臋ciem decyzji. Po fakcie b臋dzie znacznie trudniej obiektywnie uargumentowa膰 podj臋t膮 decyzj臋.

W normalnym niegie艂dowym 偶yciu na pewno czujemy si臋 lepiej, maj膮c du偶y zas贸b wiedzy. 艢wiat dzi臋ki temu wydaje si臋 mie膰 wi臋cej sensu. Na gie艂dzie warto jednak czasem do zdobywania informacji nabra膰 dystansu. Niekoniecznie musimy biega膰 za ka偶d膮 nowink膮 i codziennie sp臋dza膰 p贸艂 dnia na rozszyfrowywaniu depesz nap艂ywaj膮cych z agencji informacyjnych. To mo偶e mija膰 si臋 z celem, kt贸rym na gie艂dzie jest maksymalizacja zysku.

Wi臋kszo艣膰 b艂臋d贸w post臋powania, kt贸re w toku ewolucji wykszta艂ci艂y si臋 w cz艂owieku, da si臋 z艂agodzi膰 racjonalnym podej艣ciem oraz trzymaniem emocji na wodzy. Jednak w przypadku cechuj膮cego nas p臋du za informacj膮, dobrze jest zda膰 sobie spraw臋 z jednej wa偶nej rzeczy. Rozum nie jest w stanie efektywnie przetworzy膰 wszystkich danych, kt贸re mogliby艣my zdoby膰. Lepiej czasami pozwoli膰 doj艣膰 do g艂osu emocjom i intuicji.

Nadmiernie sztywne trzymanie si臋 regu艂 logiki obni偶a nasze zyski. Ka偶dy inwestor powinien znale藕膰 w sobie pewn膮 elastyczno艣膰. Dzi臋ki niej w odpowiednim momencie powinni艣my zda膰 sobie spraw臋, 偶e rozum zaczyna zawodzi膰 i trzeba pos艂ucha膰 intuicji. Niestety, nie ma prostej regu艂y, kt贸ra podpowiedzia艂aby nam, kiedy rozum powinien przekaza膰 stery uczuciom.

Warto czasem pos艂ucha膰 doskona艂ego polskiego bluesmana Tadeusza Nalepy, kt贸ry 艣piewa: „… wicher wieje, wicher s艂abe drzewa 艂amie, hej wicher wieje, wicher silne drzewa g艂aszcze…”

Kurczowe trzymanie si臋 regu艂 logiki, a wi臋c nadmiernie sztywne post臋powanie na gie艂dzie mo偶e spowodowa膰, 偶e jaka艣 „finansowa zawierucha” nas zniszczy. Czasami trzeba umie膰 by膰 elastycznym i pod naporem wiatru.