Koncepcje zarządzania

912

Koncepcja zarządzania jest pomysłem, pomysłem, sposobem na prowadzenie instytucji, firmy, która powinna mieć swoje miejsce w środowisku i umożliwiać stworzenie odpowiednich warunków w firmie, aby móc dostosować pozycję zajmowaną przez firmę do oczekiwania pracowników. Istnieje wiele różnych koncepcji i metod zarządzania. Wybór najlepiej dopasowanego do specyfiki przedsiębiorstwa zależy od kierownictwa. Wybrane koncepcje zarządzania przedstawiono poniżej.

Reengineering

Koncepcja ta zakłada radykalne zmiany w przedsiębiorstwie dotyczące wszystkich wykonywanych zadań i działań oraz fundamentalną transformację wszystkich procesów gospodarczych. Należy je kształtować na podstawie nowo ustalonych celów od samego początku. Ma charakter jednorazowy, tzn. Czynności związane z modelowaniem procesów w przedsiębiorstwie należy powtarzać. Zastosowanie tej koncepcji polega na poprawie osiągniętych wyników, znacznym obniżeniu kosztów i poprawie konkurencyjności firmy. 

Benchmarking

Jest to szeroka koncepcja, która polega na porównywaniu się z najlepszymi w branży, a tym samym nadrabianiu zaległości, porównywaniu się z konkurentami i dążeniu do uzyskania najlepszej jakości wytwarzanych produktów lub świadczonych usług. Opiera się na poszukiwaniu najskuteczniejszych metod dla danego rodzaju działalności w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej. Ma na celu poszukiwanie wzorców i procedur opartych na analizie i wykorzystaniu doświadczeń konkurencji.

Outsourcing

Metoda polegająca na zakupie towarów i usług potrzebnych przedsiębiorstwu od zewnętrznych dostawców na podstawie wcześniej zawartych umów i umów. W relacji outsourcingowej umowa łącząca klienta z dostawcą może mieć inny charakter. Outsourcing, w porównaniu do zwykłych relacji między dostawcą a klientem, wiąże się ze znacznie większym przepływem informacji i budowaniem zaufania między stronami umowy. 

Lean Management

Jest to koncepcja podejścia do restrukturyzacji przedsiębiorstwa, która opiera się na szczupłym (szczupłym) zarządzaniu, powinna skłonić kierownictwo do ponownego zbadania swoich zadań i ewentualnej eliminacji zbędnych poziomów zarządzania w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa. Dlatego powinieneś zrezygnować z autokratycznego stylu zarządzania i skupić się na myśleniu o współpracy z grupą, w której kierownik pełni rolę trenera. Jednak racjonalizacja i zmiany odnoszą się nie tylko do metody zarządzania, ale także powinny obejmować wszystkie obszary działalności przedsiębiorstwa.

Konkurencja wewnętrzna i jakość kształtowania

Koncepcja stosowana w japońskich przedsiębiorstwach i oparta na wewnętrznej konkurencji i autonomicznym kształtowaniu jakości. Jego celem jest przede wszystkim zwiększenie wydajności i produktywności pracowników, a zatem ten, który okazuje się najbardziej skuteczny, wygrywa, a jego nagrodą jest finansowa [promocja] i promocja w strukturze firmy. Jest to związane z promocją społeczną, tj. Wzrostem prestiżu pracowników. Opisana metoda polega na ocenie pracowników średnio 2-3 razy w roku i tworzeniu list rankingowych. Wyższa pozycja w rankingu zapewnia szybszą promocję.

Zarządzanie w oparciu o czas

Koncepcja oparta na kategorii czasu. Jest to towar, którego nie można sprzedać, kupić, przechowywać ani zapisać, po prostu mija. Dlatego firma musi wziąć pod uwagę różne aspekty, na które wpływa czas, takie jak skrócenie cyklu życia produktu, przygotowanie nowych produktów lub krótki czas dostawy. Impulsy przychodzące ze środowiska wpłyną na firmę w taki sposób, że skoncentruje się na jak najszybszym zaspokojeniu potrzeb klientów poprzez skrócenie czasu produkcji i powiązanych procesów.

Organizacja oparta na wiedzy

W koncepcji inteligentnego zarządzania można wyróżnić dwa znaczenia: instytucjonalny i funkcjonalny. Znaczenie instytucjonalne polega na tym, że firma jest systemem społecznym, który ma strukturę komunikacyjną i informacyjną, a zatem umożliwia interakcję między uczestnikami. Jednak w sensie funkcjonalnym jest traktowana jako podstawa wszystkich rodzajów strategii zarządzania przedsiębiorstwem, które mają być wykorzystywane do podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów i wprowadzania zmian.

Organizacja wirtualna

Wirtualność jako koncepcja zarządzania polega na włączeniu wszystkich lub tylko wybranych osób z różnych organizacji do prowadzenia wspólnej gry na rynku, w wyniku czego tworzą one oddzielną całość organizacyjną, nową strukturę. Może składać się z sieci małych firm, które współpracują z innymi partnerami biznesowymi na rynku. Realizują zamówienia, których żadna firma nie byłaby w stanie wykonać. Wirtualne przedsiębiorstwo składa się z sieci takich firm, jest sztucznym stworzeniem opartym na indywidualnych kompetencjach i integruje niezależne przedsiębiorstwa.

Myślenie sieciowe

Metodologia koncepcji myślenia sieciowego opiera się na 7 podstawach teoretycznych:

  • całość i część – system jest częścią całości, a system jako całość zawiera różne części. Jest oddzielony od innych systemów przez środowisko,
  • sieciowość – połączenia między częściami systemu tworzą sieć relacji, systemy współdziałają ze sobą, powodując sprzężenie zwrotne,
  • otwartość – interakcja zachodzi zarówno w systemie, jak i na zewnątrz, w otoczeniu,
  • złożoność – oznacza to, że system ma zdolność do życia w zmieniającym się środowisku, a dynamika otoczenia utrudnia przewidywanie zachowania systemu,
  • porządek – działanie systemu opisuje formuła, którą można zobaczyć, zapisać i zinterpretować,
  • prowadzenie – system jest w stanie samokontroli, można wyróżnić dwa sposoby prowadzenia, tj. regulację i kontrolę,
  • rozwój – systemy społeczne mają swój cel, dlatego potrzebny jest ciągły rozwój, aby dążyć do jego osiągnięcia.