Na co zwrócic uwagę przy wyborze doradcy finansowego?

1051

Wybór produktów inwestycyjnych staje się coraz trudniejszy. Ich konstrukcja jest często skomplikowana, co oznacza, że ​​wybór najlepszego spośród nich zwykle nie jest łatwy. W tej sytuacji zwracamy się o poradę do doradców finansowych częściej niż kilka lat temu.

Jeśli klient zdecyduje się skorzystać z jego usług, powinien pamiętać o kilku ważnych sprawach. Po pierwsze, dobry doradca finansowy musi przeanalizować profil klienta, tj. Sprawdzić swoją wiedzę finansową, poziom akceptacji ryzyka inwestycyjnego, horyzont inwestycyjny i oczywiście możliwości inwestycyjne.

Na podstawie tej analizy doradca finansowy może określić profil inwestycyjny klienta i zalecić, jakie rodzaje inwestycji są dla niego odpowiednie. W takim przypadku zalecenie powinno dotyczyć kategorii lub rodzaju inwestycji (tj. Funduszy akcyjnych, depozytów), a nie konkretnego funduszu lub depozytu.

Kiedy klient korzystający z usług doradcy finansowego powinien zacząć się martwić?
Jeśli konsultant rozpocznie rozmowę od informacji, oferujemy teraz naprawdę dobry produkt, bez wykonywania wyżej wymienionych analiz, wtedy dzwonek alarmowy powinien zadzwonić po stronie klienta. Najczęściej oznacza to, że doradca polega na sprzedaży określonego produktu, niekoniecznie najlepszego dla danego klienta. Rekomendacja powinna raczej brzmieć Zgodnie z twoim profilem inwestycyjnym poleciłbym inwestycje typu … obecnie oferuję takie produkty ……

Niezależnie od tego, w jaki sposób doradca finansowy wydaje swoje zalecenia, nie bierze odpowiedzialności za decyzję i nie poniesie jej skutków. Warto również pamiętać, że najczęściej doradca finansowy nie ma wszystkich produktów dostępnych na rynku. Dlatego jego zalecenie będzie zawsze ograniczone do produktu z jego oferty, a niekoniecznie najlepszego dostępnego na rynku.

Kolejnym sygnałem ostrzegawczym jest bezpośrednia rekomendacja jednego konkretnego produktu jako najlepszego i jedynego rozwiązania – w tym przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z czystą sprzedażą, a nie doradztwem. Dobrym testem jest prośba o takie wyraźne zalecenia na piśmie. Doradca finansowy powinien pomóc klientowi w określeniu, jakie rodzaje produktów są dla niego odpowiednie i przedstawić ich wybór z jego oferty.

Jednak decyzja o zakupie konkretnego rozwiązania jest naszym obowiązkiem – nawet jeśli usłyszymy zalecenie, w praktyce podzielimy się z doradcą odpowiedzialnością za dokonanie wyboru, ale jego skutki poniosą tylko my, klienci.

Reasumując – warto skorzystać z pomocy doradców finansowych, jeśli mamy do czynienia z profesjonalistą. Bądźmy jednak krytyczni wobec ich zaleceń. W tej relacji klient ponosi pełną odpowiedzialność za podjęte decyzje inwestycyjne i osiągnięte wyniki.

Doradca nie pobiera prowizji

Doradca finansowy to przede wszystkim doradca klienta, który działa w jego interesie. Opierając się na swojej wiedzy zawodowej, ma pomóc klientowi wybrać produkt finansowy najlepiej dopasowany do jego potrzeb i profilu.

Gdybyśmy zamiast tego użyli terminu sprzedawca produktu finansowego lub pośrednik finansowy, oznaczałoby to zupełnie inną rolę – sprzedawca, który może pomóc ci wybrać coś z jego oferty, ale jego głównym zadaniem jest sprzedaż oferowanych produktów. Poziom oczekiwań klientów jest obecnie zupełnie inny.

W Polsce klienci zazwyczaj nie ponoszą żadnych opłat za korzystanie z usług doradcy finansowego. Dystrybutorzy sprzedawanych przez niego produktów płacą mu, a jego zarobki zwykle zależą od rodzaju i liczby sprzedawanych produktów. Ten model wynagrodzenia doradcy finansowego prowadzi do nieuchronnego konfliktu interesów między nim a klientem. Konflikt ten nie zostanie rozwiązany, dopóki nie utrzyma się mit, że klient detaliczny nie jest w stanie zapłacić za doradcę finansowego, kiedy faktycznie płaci swoją pracę, ponosząc koszty ukryte w zawyżonej cenie kupowanego produktu.