Risk IT – framework oferujący kompleksowe spojrzenie na wszelkie źródła ryzyka powiązane ze stosowaniem IT oraz równie wnikliwe potraktowanie zarządzania ryzykiem. Risk IT został wydany w 2009 roku przez międzynarodowe stowarzyszenie ISACA. Jest efektem pracy grupy złożonej z ekspertów biznesowych oraz akademickich z różnych krajów, reprezentujących organizacje takie jak IBM, PricewaterhouseCoopers, Risk Management Insight, Swiss Life czy KPMG.
OPIS
Ryzyko IT jest częścią ryzyka biznesowego, szczególnie tego związanego z użyciem, posiadaniem, udziałem, wpływem i wyborem IT w organizacji. Składa się ze związanych z IT wydarzeń, które mogą potencjalnie wpływać na przedsiębiorstwo. Wielkość tych zjawisk jest nieprzewidywalna i mogą się one pojawiać z nieznaną częstotliwością. Stanowi to wyzwanie dla osiągania strategicznych celów.
Framework Risk IT objaśnia ryzyko IT i pozwala użytkownikom na:
- Zintegrowanie zarządzania ryzykiem IT z całościowym zarządzaniem ryzykiem w organizacji.
- Porównanie ocenionego ryzyka IT ze skłonnością do akceptacji ryzyka (ang. risk appetite) i tolerancją ryzyka (ang. risk tolerance).
- Zrozumienie jak należy zarządzać ryzykiem.
Ryzyko IT powinno być zarządzane przez wszystkich kluczowych liderów biznesowych w organizacji, nie jest to zadanie wyłącznie działu IT.
Risk IT kategoryzuje to ryzyko na powiązane z:
- Tworzeniem wartości dla IT – ryzyko związane z niewykorzystanymi szansami na zwiększenie wartości biznesowej poprzez IT lub ulepszone procesy.
- Projektowaniem – ryzyko związane z zarządzaniem projektami IT, które mają za zadanie ulepszanie. Przykładem mogą być opóźnienia w realizacji takich projektów.
- Działaniami IT i dostarczaniem usług – ryzyko, które może mieć wpływ na codzienne operacje i dostarczanie usług IT.
Framework Risk IT oparty jest na zasadach ogólnego zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie, pochodzących ze standardów ISO 31000 czy COSO ERM framework.
GŁÓWNE ZASADY
Risk IT kieruje się następującymi podstawowymi zasadami:
- należy zawsze dostosowywać się do celów biznesowych,
- trzeba dostosowywać zarządzanie ryzykiem IT do całościowego procesu zarządzania ryzykiem,
- konieczne jest zbilansowanie kosztów i korzyści zarządzania ryzykiem IT,
- należy promować otwartą komunikację w sprawie ryzyka IT,
- trzeba należycie zdefiniować i przydzielić odpowiedzialność,
- ocena ryzyka IT jest procesem ciągłym i powinna być częścią codziennych działań.
KOMUNIKOWANIE RYZYKA IT
Podstawami komunikatu IT powinny być:
- Oczekiwania: określa czego organizacja oczekuje jako końcowego rezultatu oraz jakie zachowania pracowników i zarządu przewiduje. Zawierają się w tym opisie zarówno strategie, zasady i procedury, jak i szkolenia z zakresu świadomości zagrożeń.
- Zdolności: pokazuje jak organizacja zamierza zarządzać danym ryzykiem.
- Stan: określa aktualny stan ryzyka IT. Obejmuje to profil ryzyka organizacji oraz zjawiska, które mogą być źródłem strat i podłoże tych zjawisk.
Wartościowa informacja powinna więc być:
- jasna,
- zwięzła,
- użyteczna,
- w porę przekazana,
- wystosowana do właściwego odbiorcy,
- dostępna na zasadzie need to know (tylko dla osób, którym jest ona konieczna do wykonywania swoich obowiązków).
OBSZARY DZIAŁANIA I PROCESY RISK IT
Poniżej znajduje się lista obszarów działania Risk IT oraz procesów odbywających się w ramach tych obszarów. Każdy proces może składać się z wielu pojedynczych działań.
- Kierowanie ryzykiem – należy upewnić się czy praktyki zarządzania ryzykiem IT są dobrze zakorzenione w przedsiębiorstwie. Odbywa się to w następujących etapach:
- Opracowanie i podtrzymanie wspólnego spojrzenia na ryzyko.
- przeprowadzenie oceny ryzyka IT w przedsiębiorstwie,
- zaproponowanie granic tolerancji ryzyka w IT,
- zatwierdzenie granic tolerancji ryzyka w IT,
- ustalenie zasad postępowania wobec ryzyka IT,
- promowanie świadomości ryzyka IT,
- wspieranie efektywnej komunikacji o ryzyku IT.
- Zintegrowanie z całościowym zarządzaniem ryzykiem.
- ustalenie odpowiedzialności za zarządzanie ryzykiem IT,
- koordynacja pomiędzy strategią ryzyka IT, a strategią ryzyka przedsiębiorstwa,
- przystosowanie praktyk ryzyka IT do praktyk ryzyka w przedsiębiorstwie,
- zapewnienie odpowiednich zasobów dla zarządzania ryzykiem IT,
- zapewnienie niezależnego ubezpieczenia dla zarządzania ryzykiem IT.
- Świadomość ryzyka przy podejmowaniu decyzji biznesowych.
- przeprowadzenie analizy ryzyka IT,
- zatwierdzenie analizy ryzyka IT,
- osadzenie świadomości ryzyka IT w procesie podejmowania decyzji biznesowych,
- zaakceptowanie ryzyka IT,
- ustalenie priorytetów dla reakcji na ryzyko IT.
- Opracowanie i podtrzymanie wspólnego spojrzenia na ryzyko.