Kredyty, tudzież pożyczki cieszą się obecnie dużą popularnością. W związku z tym rośnie liczba specjalistów z zakresu doradztwa kredytowego. To zawód, z którym wielu miało do czynienia. Czym konkretnie się zajmuje?
Doradca kredytowy – kto to taki?
Doradca finansowy to pośrednik pomiędzy klientem, który chce skorzystać z kredytu, czy innego produktu bankowego, a bankiem lub instytucją finansową, która może go udzielić. Specjalista ten, przedstawia oferty instytucji pożyczkowych, czy banków. Dopasowane do indywidualnych potrzeb usługobiorcy. Wskazuje korzystne, jak i niekorzystne zapisy. Doradca może być zatrudniony przez bank, firmę doradcza albo pracować „na własny rachunek”.
Początek współpracy klienta i doradcy kredytowego
Pierwsze spotkanie u doradcy z klientem opiera się na:
- Zapoznaniu się z potrzebami tej osoby,
- Rodzajem kredytu, którym jest zainteresowany,
- Poznaniem kwoty, jaka go interesuje
- Celu, na jaki pożyczka ma być przeznaczona,
- Zorientowania się, czy kredyt ma być walutowy, czy tylko i wyłącznie w polskich złotych.
Po tym doradca ocenia sytuację finansową zainteresowanego. Sprawdza możliwości zabezpieczenia kredytu. Poprzez żyrantów/poręczycieli lub hipotekę. Ustalona zostaje dogodna wysokość raty, maksymalna, jaką klient może spłacać.
Co dalej?
Następnie doradca kredytowy przedkłada klientowi dokumenty. Potrzebne są one do banku, w którym ma być zaciągnięty kredyt. Na ich podstawie zostanie oceniona zdolność kredytowa. Wymagane są niżej wymienione:
- Zaświadczenie o wysokości comiesięcznych dochodów, ich charakterze i rodzaju,
- Dokumenty z sądu,
- Wypełnione formularze, których wymaga dany bank,
- Zaświadczenie z ZUS. Konkretniej o odprowadzaniu składek emerytalnych.
Doradca przekazuje klientowi jaki rodzaj i jaka liczba dokumentów jest potrzebna do konkretnego banku. Najczęściej pomaga je wypełnić i skompletować.
Co z historią klienta w BIK?
Bardzo często doradcy kredytowi pomagają kredytobiorcom w sprawie ich historii w BIK, to jest Biurze Informacji Kredytowej. Doradzają jak można usunąć dane wpisy z historii klienta.
Specjaliści finansowi także bardzo często składają zapytania do banków. Dzięki uzyskanym odpowiedziom, są w stanie przekazać klientowi informacje o wysokości i rodzaju kredytu. Jest to swego rodzaju pomoc w podjęciu decyzji, czy dany kredyt będzie dla usługobiorcy optymalny.
Jak kończy się współpraca z doradcą?
Po zebraniu wymaganej dokumentacji i złożeniu wniosku doradca kontaktuje się z konkretnym bankiem. Ma to na celu ustalenie na jakim etapie jest sprawa kredytobiorcy i czy trzeba coś uzupełnić albo donieść. Ostatecznie otrzymuje informację, czy decyzja w sprawie udzielenia kredytu jest pozytywna. Przekazuję ją klientowi. Jest pośrednikiem przy finalnej dokumentacji. Pomaga przy poprawianiu błędów, które mogły wystąpić podczas wypełniania formularzy. Później następuje przyznanie kredytu. Po tym doradca otrzymuje od banku, z którego klient korzystał, wynagrodzenie. Jest ono indywidualnie ustalane.
Mając na uwadze powyższe, warto zastanowić się, czy pomoc doradcy finansowego jest niezbędna? Czy uda się przejść samemu, przez całą procedurę kredytową? Czy poradzi ze wszystkimi wymaganiami? Czy lepiej skorzystać z pomocy doświadczonego specjalisty, który szybko, a przede wszystkim sprawnie pomoże przy pożyczce. Weźmie na swoje barki załatwianie wszelkiej dokumentacji. Wskaże błędy, które w formularzach mogą być popełnione przez usługobiorce. Omówi korzystne i niekorzystne zapisy umów. Wszystko zależy od indywidualnego podejścia klienta. Warto pamiętać , że osobiście nie płaci się doradcy kredytowemu. Robi to bank, który udziela pożyczki.
Więcej informacji Więcej informacji jest dostępnych na stronie https://optymalnykredyt.pl/ – biuro ekspertów finansowych w Warszawie. |
Doradca kredytowy (potoczne)
Stanowisko w banku, którego zakres obowiązków związany jest z udzielaniem kredytów,
zwykle przedsiębiorstwom. Doradca kredytowy to na ogół stanowisko niższego szczebla. Jego zadaniem jest obsługa kredytobiorców i pełnienie przy tym funkcji patrona / sponsora. W niektórych bankach od doradcy kredytowego oczekuje się wszechstronności w zarządzaniu relacją z klientem (musi on zajmować się oceną ryzyka, sprawami administracyjnymi czy sprzedażą krzyżową). Dzięki temu specjaliści bankowi mogą się rozwijać; ich role się uzupełniają i wzajemnie wzmacniają. Również klienci doceniają bank, który „mówi jednym głosem”. W innych bankach poszczególne funkcje zostają rozdzielone. Analitycy kredytowi odpowiadają za decyzje kredytowe. Menedżerowie do spraw relacji z klientem zajmują się obsługą, administracją i sprzedażą krzyżową. Sprzedawcy dbają o wzrost przychodów. Podział ról wynika ze specjalizacji (aby poprawić jakość pracy i lepiej wykorzystać umiejętności personelu) lub z chęci zapanowania nad procesem kredytowym, tzn. wydzielenia funkcji kredytowej i zadbania o obiektywizm podejmowanych decyzji.
Żyj, ucz się i żyj dalej
Pewien kot miał kiedyś tego pecha, że usiadł na gorącym piecu. Od tej pory nie siadał nawet na ciepłym. Musimy się wystrzegać takiego myślenia i pamiętać, żeby z doświadczeń czerpać tylko i wyłącznie mądrość. Ni mniej, ni więcej. Doradca kredytowy musi zachowywać ostrożność, choćby nawet wszyscy dookoła bawili się na całego, a przekonanie o niekończącej się hossie było powszechne. Musi on też jednak znaleźć w sobie odwagę i mądrość niezbędną do tego, aby wykorzystać możliwości kredytowania na mocno wystraszonym rynku.
H. Mueller, Credit Doctrine for Lending Officers, s. 51
Zobacz: