The Morning Star Company – największy na świecie przetwórca pomidorów

1679

Morning Star Company to agrobiznes i przetwórstwo spożywcze z siedzibą w Kalifornii . Morning Star przetwarza 25% produkcji pomidorów w Kalifornii i dostarcza około 40% amerykańskiej przemysłowej pasty pomidorowej i pokrojonych w kostkę pomidorów. Ma 400 pracowników i przychody w wysokości 700 milionów USD.

Firma Morning Star (USA) zatrudnia 400 stałych pracowników, aw sezonie dodatkowo 2000 sezonowych (zwykle takich samych co roku), ma 23 oddziały i 700 mln USD rocznego dochodu. W ciągu ostatnich 20 lat firma zanotowała dwucyfrowy wzrost rok do roku przy wzroście branży o 1%. Nie jest notowana na giełdzie, a jej rozwój finansowany jest głównie ze środków własnych.

Morning Star całkowicie odrzuca model zarządzania menedżerskiego. W tej firmie nie ma menedżerów lub – jak ujął to jej szef i twórca Chris Rufer – wszyscy są menedżerami. Organizacja firmy całkowicie opiera się nie na relacji podporządkowania, ale na relacji dostawca-odbiorca, nie na kontroli sprawowanej przez szefa, ale na wzajemnej samokontroli wszystkich przez wszystkich. Pracownicy firmy tworzą sieć węzłów połączonych relacją dostawca-odbiorca i koordynujących swoje działania z najbliższymi sąsiadami w sieci. Można więc powiedzieć, że wdrażają model procesu w najczystszej postaci.

The Morning Star Company
RodzajSpółka prywatna
BranżaProdukty żywieniowe
Założonie firmy1970 r
ZałożycielChris J. Rufer
Główna siedzibaWoodland, Kalifornia
Kluczowi ludzieChris J. Rufer
Stronia internetowamorningstarco.com

Każdy pracownik ma do spełnienia solidną misję, taką jak „skuteczne wytwarzanie dobrego soku pomidorowego przy jednoczesnym dbaniu o środowisko”. Każdego roku przedstawia dokument o nazwie List Porozumienia Kolegi (w skrócie CLOU) określający zamierzone działania operacyjne prowadzące do realizacji misji. Wszyscy negocjują taki dokument ze wszystkimi swoimi wewnętrznymi i zewnętrznymi dostawcami i odbiorcami, ale ponoszą za to pełną osobistą odpowiedzialność.

Firma dąży do stworzenia organizacji, w której wszyscy pracownicy będą, jak sami określą, „samozarządzającymi profesjonalistami podejmującymi komunikację i negocjującymi koordynację swoich działań z innymi pracownikami, klientami, dostawcami i współpracującymi firmami, firmą, w której nikt nie daje instrukcje dla każdego ”.

Zasady organizacji firmy Morning Star

  • Dokumenty CLOU odgrywają rolę poleceń wypływających z panelu sterowania. Powodują, że każdy odbiera zamówione dostawy na czas i wie, co i dla kogo wykonać. Oczywiście, jak w każdej firmie, czasem coś nie zadziała. Następnie osoba, której przeszkadza wykonywanie zadań, rozpoczyna rozmowę z osobą, która nie wypełnia swoich obowiązków. Nie skarży się szefowi, ponieważ nie ma szefa, ale rozmawia bezpośrednio ze sprawcą problemu. Aby takie rozmowy nie prowadziły do ​​konfliktów, wszyscy pracownicy przechodzą odpowiednie szkolenie komunikacyjne. Jeśli mimo to strony nie dojdą do porozumienia, otrzymują wsparcie w postaci negocjatora, który może być doświadczonym pracownikiem firmy, aw szczególnie trudnych przypadkach – profesjonalnym zewnętrznym negocjatorem. Firma bardzo dba o zasadę, zgodnie z którą konflikty interesów powinny być rozwiązywane za zgodą stron, tj. metodą win-win, a nie arbitrażem, w której jedna strona zawsze przegrywa.
  • Firma nie ma centralnie planowanych budżetów ani centralnego zarządzania wydatkami. Każdy pracownik ma prawo, a nawet obowiązek (!), Do dokonywania zakupów, które uzna za konieczne do wykonania swoich zadań. Jednak większe wydatki muszą być uzasadnione na podstawie oceny zwrotu z inwestycji. Ta ocena jest upubliczniona i każdy może ją zakwestionować. Aby jednak umożliwić ocenę, pełne informacje o finansach firmy są udostępniane wszystkim pracownikom dwa razy w miesiącu. Informacje na temat ogólnej kondycji firmy są również dostępne na bieżąco.
  • W firmie nie ma centralnie zdefiniowanych ról i stanowisk, dlatego nie ma promocji. Jednak każdy pracownik ma możliwość zwiększenia zakresu swoich zadań i ciężaru swoich decyzji w miarę nabywania dalszych kompetencji. Oznacza to, że pracownicy Morning Star generalnie mają znacznie szersze obowiązki niż pracownicy innych firm. Promocja polega na zdobywaniu nowych kompetencji i budowaniu reputacji w oczach innych pracowników, a nie na awansowaniu w hierarchii stanowisk.
  • Kapitał reputacji jest motorem (motywacją) do doskonalenia pracowników. W ten sposób każdy pracownik, który ulepsza coś w działaniu firmy, buduje swoją reputację w oczach innych pracowników.
  • Przyjęcie nowego pracownika do firmy poprzedza dwugodzinne wprowadzenie do zasad samozarządzania, a następnie rozmowy z 10–12 jego przyszłych kolegów. Nie z pracownikiem działu HR, ponieważ nie ma takiego działu, ale z ludźmi, z którymi będzie współpracował w przyszłości.
  • Raz w roku w przedsiębiorstwie powołuje się osiem komitetów ds. Wynagrodzeń, które oceniają wykonywanie zadań przez pracowników i określają związane z nimi wynagrodzenie (premie za zysk). Wysokość wynagrodzenia zależy od wartości dodanej wniesionej do firmy. Ostateczne decyzje dotyczące wysokości wynagrodzenia podejmowane są przez pracowników wspólnie w drodze negocjacji.