Tunel w Świnoujściu

681

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała budowę tunelu w Świnoujściu (województwo zachodniopomorskie) wykonawcom – konsorcjum kierowanemu przez PORR Polska – poinformowała w piątek serwis prasowy dyrekcji szczecińskiej.

Na początku wykonawca przeprowadzi prace przygotowawcze, tj. Sprawdzenie saperów, geodezyjne określenie zakresu inwestycji lub ścinanie drzew – wynika z informacji Dyrekcji. Główne prace powinny rozpocząć się na początku przyszłego roku. Tunel ma być gotowy do września 2022 r.

Tunel jest realizowany przez konsorcjum PORR SA, które jest jego liderem, PORR Bau GmbH, Gulermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhut A.S i Energopol Szczecin SA. Członkowie konsorcjum utworzyli w tym celu spółkę cywilną Tunel Świnoujście.

Kilka dni temu zarząd poinformował, że wycofał się z winy Energopolu Szczecin z kontraktów na budowę obwodnicy Wałcza i rozbudowę węzła drogowego Szczecin Kijewo. Powodem było nieprzestrzeganie zawartych umów i zawieszenie dużych prac nad tymi inwestycjami – poinformował GDDKiA.

Jednak według Dyrekcji sytuacja Energopolu Szczecin nie wpływa na realizację tunelu. Energopol Szczecin ma najmniejszy udział w konsorcjum, tj. 20% Umowa zawarta między członkami konsorcjum przewiduje możliwość wycofania się jednego z akcjonariuszy, a następnie jego obowiązki przejmują inne spółki. Sama firma potwierdziła także, że zapewniona jest stabilność inwestycji i że problemy Energopolu Szczecin nie przełożą się na budowę tunelu – powiedział Zarząd.

Umowy na budowę tunelu z wykonawcą i inżynierem kontraktu zostały podpisane we wrześniu 2018 r. Najważniejszą częścią projektu będzie tunel o długości 1,76 km, który pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Wartość inwestycji to około 913 milionów złotych, a dofinansowanie unijne – 776 milionów złotych. Środki na inwestycje pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość kontraktu projektowo-budowlanego przekracza 793 miliony złotych. Stałe przejście w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które są oddzielone rzeką Świna, która jest również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie.

Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra tunelu wydrążonego jednoprzewodowo. Wewnętrzna średnica tunelu wyniesie 12 metrów, zostanie zbudowana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 metra, pod jezdnią zostanie również zbudowana galeria ewakuacyjna.

Tunel ma być rozwiązaniem problemów komunikacyjnych miasta. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie mają wystarczającej przepustowości, co często powoduje długi czas oczekiwania na prom i są wrażliwe na zmieniające się warunki pogodowe.

Świnoujście położone jest na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkane – Uznam, Wolin i Karsibór. Na wyspie Uznam znajdują się: centrum administracyjne i usługowe oraz nadmorska dzielnica z zapleczem turystycznym i spa; Mieszka tu 80% mieszkańców Świnoujścia.