Bankowość prywatna (Private banking)

1151

Bankowość prywatna (ang. Private banking) – ściśle wydzielona część rynku detalicznego lub rynku konsumpcyjnego, zdominowana przez banki szwajcarskie, która charakteryzuje się oferowaniem pierwszorzędnych usług (za pierwszorzędne opłaty) osobom bardzo bogatym lub cennym klientom indywidualnym.

Poza możliwością wysokich zysków banki są zainteresowane prywatną bankowością z uwagi na niskie ryzyko z tym związane (bogaci raczej inwestują, niż pożyczają). Także ze względu na chęć zaspokojenia potrzeb najbardziej wpływowych klientów, a więc takich, którzy kontrolują życie gospodarcze. Usługi bankowości prywatnej są często przedmiotem sprzedaży krzyżowej do właścicieli komercyjnych kredytobiorców – klientów banku. W Stanach Zjednoczonych bankowość prywatna koncentruje się zazwyczaj na świadczeniu tradycyjnych usług bankowych o wyższej jakości, podczas gdy w Europie – raczej na obrocie papierami wartościowymi i zarządzaniu majątkiem.

Co to jest bankowość prywatna?

Bankowość prywatna odnosi się do produktów i usług finansowych świadczonych na rzecz zamożnych osób. Rzeczywiste oferowane produkty i usługi są dość podobne do oferowanych przez tradycyjne banki detaliczne, ale z bardziej spersonalizowanym podejściem. W rzeczywistości większość banków detalicznych ma oddziały bankowości prywatnej. Na przykład Bank of America oferuje usługi bankowości prywatnej za pośrednictwem oddziału U.S. Trust.

Bankowość prywatna obejmuje typowe usługi, takie jak rachunki czekowe i oszczędnościowe, ale może również obejmować bardziej specjalistyczne usługi. Na przykład prywatny bank Wells Fargo oferuje usługi „strategicznych pożyczek”, których celem jest optymalizacja przepływów pieniężnych i efektywności podatkowej klientów.

Krótko mówiąc, prywatny bankier zapewnia swoim klientom kompleksową, dostosowaną do indywidualnych potrzeb strategię finansową, w tym zarządzanie środkami pieniężnymi, strategie inwestycyjne i nie tylko.

Produkty i usługi oferowane przez banki prywatne

Chociaż konkretne oferowane usługi różnią się w zależności od banku, prywatni bankierzy mogą oferować te usługi swoim klientom:

  • Konta depozytowe (czekowe, oszczędnościowe, rynek pieniężny): Osoby o wysokiej wartości netto często kwalifikują się do preferencyjnych cen, takich jak nieco wyższe oprocentowanie oszczędności niż w przypadku standardowych kont.
  • Usługi planowania inwestycji: Bankowcy prywatni opracowują niestandardowe strategie inwestycyjne i tworzą portfele, aby spełnić cele i zadania swoich klientów.
  • Finansowanie i doradztwo w zakresie nieruchomości: Banki prywatne pomagają klientom w uzyskaniu kredytów na pierwotny lub wtórny dom, a także w finansowaniu nieruchomości inwestycyjnych.
  • Pożyczki: Oprócz kredytów hipotecznych banki prywatne często oferują swoim zamożnym klientom specjalistyczne rodzaje pożyczek. Może to obejmować finansowanie samolotów, jachtów i dzieł sztuki. Ponadto banki prywatne mogą oferować elastyczne linie kredytowe, zabezpieczone kontem klienta.
  • Planowanie podatkowe: Bankowcy prywatni pomagają klientom w planowaniu obecnych przepisów podatkowych, a także potencjalnych zmian w przyszłości.
  • Zarządzanie rachunkami i przepływem gotówki: Bankowcy prywatni pomagają klientom zarządzać ich codziennymi przepływami pieniężnymi i mogą obsługiwać płatności za rachunki.
  • Rozwiązania w zakresie zarządzania ryzykiem: Bankowcy prywatni mogą pomóc swoim klientom chronić się przed wahaniami stóp procentowych, ryzykiem walutowym i ryzykiem płynności.
  • Usługi planowania nieruchomości: prywatne banki pomagają klientom w planowaniu przekazania majątku przyszłym pokoleniom.
  • Niestandardowe strategie kredytowe: Wspomniany wcześniej przykład „strategicznego pożyczania” to niestandardowa strategia kredytowa.

Generowanie leadów

Generowanie leadów jest istotną częścią biznesu bankowości prywatnej. Różne banki na różne sposoby zdobywają nowych klientów. Podczas gdy niektóre banki w dużym stopniu polegają na swoich poleceniach z bankowości hurtowej, kilka innych ma silne powiązania ze swoimi pionami bankowości detalicznej i korporacyjnej. Większość banków posiada mechanizm podziału dochodów w ramach oddziałów. Jest to jednorazowa opłata dla oddziału lub renta, którą oddział pobiera za polecenie klienta. Wiele banków uważa, że głównym źródłem potencjalnych klientów muszą być polecenia klientów. Klient poleciłby swoich znajomych, gdy jest zadowolony z usług banku prywatnego. Generowanie dużej liczby potencjalnych klientów za pośrednictwem poleceń klientów świadczy o dobrej kondycji banku prywatnego.