Obsługa klienta (w bankowości)

939

Obsługa klienta (w bankowości)

Korzyści, jakie bankier zapewnia klientowi banku. W procesie udzielania kredytu obsługa
klienta zazwyczaj skupia się na samej transakcji, tj. kwocie, zabezpieczeniach, warunkach, cenach i czasie wydania decyzji. Tradycyjnie banki nie przykładały szczególnej uwagi do rozwoju obsługi klienta kredytowego, ponieważ miały pozycję rynku chronionego i obawiały się, że osłabiona zostałaby przezorność oparta na bezstronnym obiektywizmie. Na przykład przy transakcji wymagającej pośpiechu bankier przestrzegający zasad należytej staranności mógł powiedzieć: „jeżeli decyzja musi zostać wydana dzisiaj, jest negatywna”. Wraz ze wzrostem presji konkurencyjności banki muszą być przygotowane na negocjację większości warunków transakcji kredytowej (chyba że warunki mogą być podyktowane, ale w takim przypadku zdolność kredytowa klienta może być podejrzana). Wyjątkiem są standaryzowane produkty detaliczne, które niosą ze sobą korzyści cenowe oparte na efektywności związanej z uniwersalnością oferty. Szersze, bardziej kompleksowe spojrzenie na obsługę klienta skupiałoby się na ogólnej opłacalności relacji bankowych jako długoterminowej interakcji przynoszącej korzyści obu stronom, a nie serii pojedynczych transakcji.