Zysk brutto ze sprzedaży zysk wypracowany przez przedsiębiorstwo w drodze sprzedaży zapasów, przed odjęciem kosztów ogólnych oraz kosztów okresu i pośrednich. Zysk brutto ze sprzedaży oblicza się odejmując od przychodów ze sprzedaży koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów, na które składają się bezpośrednie koszty materiałów i robocizny oraz część rozliczonych kosztów ogólnych produkcji. Wypracowanie zysku brutto ze sprzedaży to dobry start; nie wystarcza jednak jeszcze do osiągnięcia sukcesu. Oznacza jedynie, że przedsiębiorstwo zarabia pienią- dze na sprzedaży zapasów lub usług w ramach cyklu operacyjnego. Zanim jednak będzie można odnotować osiągnięcie zysku netto (patrz wynik końcowy), od zysku brutto na sprzedaży musi zostać odliczonych wiele kosztów.
*W dosłownym tłumaczeniu „gross income/profits” oznacza ‘zysk brutto’, termin, który w polskim prawie bilansowym i praktyce oznacza ‘zysk przed opodatkowaniem’. Odpowiednikiem „gross income” w ustawie o rachunkowości jest zysk brutto na sprzedaży, czyli przychody ze sprzedaży produktów i usług, minus koszt wytworzenia sprzedanych produktów i usług, obejmujący koszty bezpośrednie i rozliczone koszty pośrednie produkcyjne.
Zysk brutto można obliczyć po kolei odejmując:
Przychody ze sprzedaży netto
- Koszty wytworzenia sprzedanych wyrobów
= Zysk/strata na sprzedaży (brutto) - Koszty ogólne zarządu
- Koszty sprzedaży
= Zysk/strata na sprzedaży (netto) - Pozostałe przychody operacyjne
- Pozostałe koszty operacyjne
= Zysk/strata na działalności operacyjnej (zwane również EBIT) - Przychody finansowe
- Koszty finansowe
= Zysk/strata na działalności gospodarczej - Zyski nadzwyczajne
- Straty nadzwyczajne
= Zysk/strata brutto
(po odjęciu podatku dochodowego otrzymujemy zysk lub stratę netto)