Wells Fargo

970

Wells Fargo, międzynarodowa firma świadcząca usługi finansowe z siedzibą w San Francisco w Kalifornii. Założycielami pierwotnej firmy byli Henry Wells (1805-78) i William George Fargo (1818-81), którzy wcześniej pomogli w założeniu American Express Company. Oni i inni inwestorzy założyli Wells, Fargo & Company w marcu 1852 roku w celu prowadzenia działalności bankowej i ekspresowej pod wpływem California Gold Rush. W Kalifornii firma zajmowała się zakupem, sprzedażą i transportem złota w postaci pyłu, kruszcu, gatunku i innych towarów, które przemieszczały się z Zachodu na Wschodnie Wybrzeże statkiem, przeprawiając się przez Przesmyk Panamski.

W następnej dekadzie po 1855 roku firma Wells Fargo rozszerzyła swoją działalność o trasy lądowe z Missouri i Środkowego Zachodu do Skalistych i Dalekiego Zachodu. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy działalności tego przedsięwzięcia, w 1861 roku, firma obsługiwała zachodnią część trasy Pony Express, z Salt Lake City do San Francisco. W 1866 r. wielka konsolidacja przyniosła prawie wszystkie zachodnie linie dyliżansów pod nazwą Wells Fargo, pozostawiając firmę z największym imperium dyliżansów na świecie. Mimo, że dni dyliżansów stopniowo zmniejszały się po ukończeniu pierwszej transkontynentalnej linii kolejowej w 1869 roku, wagony Wells Fargo nadal obsługiwały obszary, na których kolej nie działała, w niektórych miejscach nawet na początku XX wieku.

Jednak w okresie rozkwitu dyliżansu, niewiele nazwisk było bardziej znanych niż Wells Fargo. Jego agenci i posłańcy zyskali narodową reputację za to, że bez względu na przeszkody udało im się zdobyć ekspres, a także za ich profesjonalizm. Henry Wells domagał się, aby grzeczność zdominowała wszystkie transakcje, a firma służyła wszystkim, niezależnie od wyznania, koloru skóry czy płci. Opowieści o ekspresie, a nie o banku, rozsławiły nazwę Wells Fargo, a jego transkontynentalne operacje dostawcze dały początek najbardziej trwałemu symbolowi firmy – ciągniętemu przez konie dziewięciopasażerskiemu dyliżansowi Concord (New Hampshire), którego flota służyła do organizacji imprez publicznych w XXI wieku. Dla ówczesnych rabusiów autostradowym zainteresowaniem cieszyła się ciężka, zielona skrzynia ze skarbami firmy, przechowywana pod siedzeniem kierowcy, w której przechowywane były sztabki złota, monety, papiery wartościowe i kosztowności pasażerów. Skrzynie te były pilnie strzeżone przez uzbrojonego agenta firmy, co odkryło wielu dyliżansowych bandytów na swoją niekorzyść; legendarny kowboj Wyatt Earp był jednym z takich strażników. Aby pokazać tę barwną przeszłość, firma założyła później muzea w miastach w całych Stanach Zjednoczonych.

W 1905 r. działalność bankowa Wells Fargo (w Kalifornii) została oddzielona od działalności ekspresowej i połączona z Nevada National Bank (założonym w 1875 r.) w celu utworzenia Wells Fargo Nevada National Bank. W 1923 roku bank ten połączył się z Union Trust Company (założonym w 1893 roku), tworząc Wells Fargo Bank & Union Trust Co., nazwę, którą w 1954 roku skrócono do Wells Fargo Bank. W 1960 roku połączył się ponownie, tym razem z gigantycznym American Trust Company (z 1854 roku), tworząc Wells Fargo Bank American Trust Company. W 1969 roku powstała spółka holdingowa Wells Fargo & Company, która była właścicielem wszystkich akcji Wells Fargo Bank, NA, jak zmieniono nazwę banku. Na początku XXI wieku Wells Fargo Bank miał tysiące oddziałów detalicznych w Stanach Zjednoczonych i stał się jednym z największych banków w kraju, świadczącym usługi w zakresie bankowości, kredytów hipotecznych, ubezpieczeń i zarządzania finansami. Jest również obecny na całym świecie poprzez spółki zależne, stowarzyszone i oddziały detaliczne.

Inne firmy posiadały również prawa do używania nazwy Wells Fargo. Wells Fargo jako przewoźnik ekspresowy ostatecznie zniknął; w 1918 r. jego działalność krajowa została przejęta przez American Railway Express Company (zreorganizowaną w 1929 r. jako Railway Express Agency, Inc., a upadającą w 1975 r. jako REA Express, Inc.). Działalność zagraniczna spółki Wells Fargo w zakresie przesyłek ekspresowych kontynuowana była niezależnie do roku 1924, kiedy to American Express Company nabyła pakiet kontrolny akcji spółki Wells Fargo i przejęła pozostałą część działalności w zakresie przesyłek ekspresowych Wells Fargo. W latach działalności American Express spółka Wells Fargo rozwinęła jednak także usługi ochrony, które wraz z prawami do nazwy Wells Fargo zostały sprzedane w 1967 roku spółce Baker Industries, Inc. i przetrwały dzięki spółce zależnej Wells Fargo Armored Service Corp., w skład której wchodziły Wells Fargo Guard Services i Wells Fargo Alarm Services. W wyniku połączenia Loomis Armored Inc. i Wells Fargo Armored Service Corp. w 1997 roku powstała Loomis, Fargo & Co., oddział Securitas AB, szwedzkiej firmy.