Inwestowanie w linie lotnicze

363

W dwudziestym wieku rozpoczęła się era samolotów jako głównego środka transportu dalekobieżnego. W ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci branża ta szybko się rozwinęła, a linie lotnicze stały się wiodącymi firmami w swoich krajach, a nawet niezwykle ważnymi na świecie. Czy i jak warto inwestować w linie lotnicze?

Pandemia a inwestowanie w linie lotnicze

W dzisiejszych czasach pandemia koronaawirusowa dotyka prawie wszystkie główne gałęzie przemysłu i paraliżuje rynki. Jednak to właśnie przemysł lotniczy i turystyczny wydają się być najbardziej dotknięte i bezpośrednio uważa się, że jest to dla nich największa katastrofa w historii. Zarówno linie lotnicze, jak i producenci tych imponujących maszyn obserwują gigantyczny spadek popytu.

Przyjrzyjmy się bliżej największym liniom lotniczym, ponieważ w dłuższej perspektywie mogą one dokonać wielkich inwestycji. Dzieje się tak, ponieważ ich obecna sytuacja jest naprawdę krytyczna, ale eksperci i ekonomiści są zgodni co do tego, że są “zbyt duże, by upaść”, więc dowiedz się, jak inwestować w linie lotnicze.

Lufthansa

Lufthansa jest niemieckim narodowym przewoźnikiem lotniczym i największym europejskim gigantem lotniczym. Został on założony w 1953 roku i ma siedzibę w Kolonii. Jego główna baza i węzeł komunikacyjny znajduje się we Frankfurcie nad Menem. Flota Lufthansy i mniejszych przewoźników należących do grupy Lufthansa składa się z ponad 760 samolotów podróżujących na prawie 300 trasach. Zatrudnia około 140.000 osób na całym świecie. Firma jest notowana na niemieckiej giełdzie papierów wartościowych Xetra.

Według najnowszych informacji, do 2022 roku, niestety, aż 300 samolotów Lufthansy zostanie uziemionych z powodu pandemii koronaawirusowej. Ze względu na kryzys na tym rynku i ogromne straty w pierwszym kwartale tego roku, linia lotnicza zwróciła się do państwa o pomoc w wysokości 9 miliardów euro. W chwili obecnej jeszcze jej nie otrzymała, ale urzędnicy nadal o niej dyskutują i nieoficjalnie mówi się, że spodziewają się uzgodnić warunki tego wsparcia ratunkowego jeszcze przed końcem maja.

Jak spółka radziła sobie na giełdzie w przeszłości?

To na pewno było bardzo zmienne. W pierwszych latach notowań wykazywała tendencję wzrostową, szczyt osiągnęła w lipcu 1998 r., osiągając kwotę 28,80 euro. Następnie jego wartość gwałtownie spadła, osiągając we wrześniu tego samego roku wartość zaledwie 13,73 euro za akcję. Wywołało to dalszy szybki ruch wzrostowy, ale tym razem nie udało się osiągnąć nowego historycznego maksimum, które w lipcu 2000 r. zatrzymało się na poziomie 27,94 euro.

W kolejnych latach dominowała Bessa, która trwała do września 2003 r., tym razem minimum wynosiło tylko 6,8 EUR. Doprowadziło to do dalszego wzrostu, który zakończył się w styczniu 2007 r., osiągając szczyt w wysokości 22,83 EUR. Doprowadziło to do spadku cen, który trwał do marca 2009 r., a najtańszy koszt akcji wyniósł 7,73 EUR.

Kolejny ruch w górę zakończył się w maju 2010 r., osiągając szczytową wartość 17,93 EUR. W ciągu kolejnych dwóch lat cena zdołała spaść do 7,90 EUR, co nastąpiło w czerwcu 2012 r. Kolejny wzrost zakończył się w kwietniu 2014 r., tym razem zatrzymując się na poziomie 20,29 EUR. Spowodowało to spadek do 9,27 euro, odnotowany w październiku 2016 roku.

Wtedy wreszcie wydarzyła się ostatnia i najsilniejsza Hossa. Kurs osiągnął nowy historyczny szczyt, który nastąpił na początku stycznia 2018 roku i wyniósł 31,26 euro. Od tego czasu nastąpił ostry bessa. Minimum zostało odnotowane 24 kwietnia tego roku i wynosiło 7,02 euro. W chwili obecnej nie ma jeszcze powodów do optymizmu, za akcję trzeba zapłacić około 7,90 euro.

Przejdźmy teraz do kolejnej niezwykle silnej europejskiej linii lotniczej, Air France-KLM.

Air France

Air France-KLM jest spółką holdingową linii lotniczych, która została założona w 2004 r. w wyniku połączenia francuskich linii lotniczych Air France i holenderskiego KLM. Jej siedziba znajduje się na przedmieściach Paryża. Jest ona właścicielem ponad 570 samolotów, które obsługują 300 tras. Liczba pracowników holdingu wynosi około 90 tysięcy.

Spółka jest notowana na giełdzie Euronext w Amsterdamie i Paryżu.

W czasie kryzysu rządy Francji i Holandii postanowiły pomóc Air France-KLM i przeznaczyły na ten cel 7 mld euro.

Jak spółka radziła sobie na giełdzie w przeszłości?

Od momentu założenia gospodarstwa do czerwca 2007 r. znajdowało się ono w bardzo silnym Hossie. Osiągnęła ona również najwyższy historyczny szczyt w tym czasie, z wartością 39,40 euro. Po nim nastąpiła niezwykle ostra bessa trwająca dokładnie 5 lat. W czerwcu 2012 roku za ten udział trzeba było zapłacić tylko 3,02 euro. Spowodowało to ruch w górę, który trwał do czerwca 2014 roku i osiągnął wartość szczytową 11,94 euro.

Kolejny spadek zakończył się w październiku 2016 roku, kiedy cena minimalna wynosiła 4,61 euro. Ostatnia Hossa zakończyła się w styczniu 2018 roku, tym razem maksimum wyniosło 14,52 euro. Od tego czasu istnieje Bessa, która ustala nowe minimum praktycznie każdego dnia. W tej chwili wynosi ono około 3,68 euro.

Nadszedł czas, aby przejść do największej amerykańskiej linii lotniczej.

American Airlines

American Airlines to największa linia lotnicza na świecie. Została założona w 1926 roku i rozpoczęła działalność dziesięć lat później. Siedziba główna firmy znajduje się w Fort Worth w Teksasie. Posiada flotę 871 samolotów na 350 trasach. Zatrudnia około 130.000 osób.

Istotne wydarzenie miało miejsce w latach 2013-2015, kiedy to firma przejęła US Airways. Firma jest notowana na amerykańskim NASDAQ.

Jak do tej pory wyglądał przebieg kursu akcji spółki?

Pierwszy hossa, który zakończyła się najwyższym historycznym szczytem, odbył się jeszcze przed poprzednim kryzysem finansowym. Został on osiągnięty w listopadzie 2006 roku i wyniósł 63,27 dolarów. Załamanie na rynkach tylko pogłębiło ostrą bessę, a w kolejnych latach mogliśmy zaobserwować poważny spadek cen. W lipcu 2008 r. zanotowano minimum, wynoszące zaledwie 1,45 USD za akcję. Spowodowało to, że Hossa utrzymała się do stycznia 2015 r., osiągając szczyt w wysokości 56,20 USD.

Następnie nastąpił kolejny spadek, tym razem do wartości 24,85 USD odnotowanej w lipcu 2016 roku. Następnie rozpoczął się ostatni ruch w górę, maksimum zostało osiągnięte w styczniu 2018 roku i wyniosło 59,08 USD. Od tego czasu Bessa jest kontynuowana, a najniższa wartość miała miejsce 14 maja tego roku, za akcję trzeba było zapłacić tylko 8,25 USD. Obecnie sytuacja jest nadal słaba, a cena wynosi około 10 USD.

Jak inwestować w linie lotnicze – akcje

Oczywiście, najbardziej klasyczną metodą jest kupowanie akcji za pośrednictwem domów maklerskich. Niestety, nie jest to tak proste jak w przypadku polskich firm, ponieważ nie są one notowane na warszawskiej giełdzie, ale na różnych światowych parkietach.

Niektóre domy maklerskie oferujące swoje usługi na polskim rynku pozwalają na obrót akcjami na giełdach zagranicznych, jednak z reguły wszelkie opłaty za dostęp do rynku i prowizje transakcyjne są bardzo wysokie, co sprawia, że opłacalne jest inwestowanie tylko w bardzo duże kwoty.

Również zagraniczni pośrednicy często oferują międzynarodowy dostęp do tych rynków, a ich prowizje są często niższe, ze względu na generowanie dużych obrotów na ich platformie. Niestety, otwarcie rachunku u nich jest często skomplikowanym i problematycznym procesem.

Czy warto i jak inwestować w linie lotnicze ?

Definitywnie, tak. W tej chwili są w bardzo złej sytuacji i znajdują się w obszarze długotrwałych minimów. Są oni jednak najważniejszymi przewoźnikami na świecie i absolutnie nikt nie wierzy, że którakolwiek z tych linii może spaść.

Dlatego też, patrząc długoterminowo, oczywiste jest, że w przyszłości odbudują się i za kilka lat zaczną zyskiwać, za kilka lat ich wartość może być wielokrotnie wyższa. W chwili obecnej z pewnością nie jest to inwestycja krótkoterminowa.

Biorąc pod uwagę dostępność akcji tych linii lotniczych, opłaty transakcyjne, czas realizacji, płynność rynku i wymagania kapitałowe, zdecydowanie najkorzystniejszym sposobem inwestowania wydaje się być handel CFD.

To koniec tego artykułu, ale to dopiero początek przygody z rynkami finansowymi. Przed Tobą długa droga, ale my wiemy dokładnie, jak ją ułatwić. Konto demo jest najlepszym sposobem na sprawdzenie swojej wiedzy w praktyce.