Jak zostać brokerem ubezpieczeniowym?

796

Wymagania dotyczące kandydata na brokera ubezpieczeniowego są podobne do wymagań początkującego agenta ubezpieczeniowego. Istnieje kilka szczegółów różnicujących te dwa zawody, dlatego warto przyjrzeć się bliżej warunkom, jakie musi spełnić broker, aby móc dołączyć do grona współpracowników.

Warunki, które należy spełnić aby zostać brokerem

Kandydat na brokera musi być pełnoletni. Wymaga to pełnej zdolności do czynności prawnych.

Ponadto pośrednik ubezpieczeniowy nie może zostać ukarany za przestępstwo przeciwko:

  • wymiarowi sprawiedliwości,
  • zdrowiu i życiu,
  • ochronie informacji,
  • wiarygodności dokumentów,
  • mieniu, obrotowi gospodarczemu,
  • obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi,
  • za przestępstwa skarbowe

Osoba aspirująca do zawodu musi mieć wykształcenie średnie, nie jest wymagana specjalna wiedza, którą należy zdobyć w szkole. Warto jednak wspomnieć, że firmy maklerskie kierują swoją ofertę pracy głównie do absolwentów szkół wyższych, zwłaszcza z wykształceniem technicznym.

Następnym warunkiem jest gwarancja prawidłowego wykonywania działalności brokerskiej.

Trudnym, ale wykonalnym wymogiem jest konieczność zdania egzaminu przed komisją egzaminacyjną dla pośredników ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych. Zawód pośrednika ubezpieczeniowego, podobnie jak wiele innych wolnych zawodów, był przedmiotem zwolnienia w związku z aktem deregulacji. Na tej podstawie zwolnienie z obowiązku przystąpienia do egzaminu to:

  • osoby fizyczne ubiegające się o zezwolenie na wykonywanie działalności maklerskiej, które mają co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe odpowiednie dla zakresu działalności: ubezpieczenie lub reasekuracja, nabyte w ciągu 10 lat bezpośrednio poprzedzających złożenie wniosku (dodatkowym warunkiem takiego zwolnienia będzie mając pozytywną opinię maklera, pod warunkiem, w jakim kierunku kandydat na maklera wykonywał czynności maklerskie.
  • kandydaci, którzy ukończyli studia uniwersyteckie uznane przez Komisję, obejmujące zakres tematów egzaminacyjnych dla brokerów, i zdali egzaminy pisemne. Od ukończenia szkoły mogły upłynąć nie więcej niż trzy lata.

Kandydat do zawodu brokera ubezpieczeniowego powinien wykazać się co najmniej dwuletnim doświadczeniem zawodowym w dziedzinie ubezpieczeń, zdobytym w okresie 8 lat bezpośrednio poprzedzających złożenie wniosku o zezwolenie na prowadzenie działalności maklerskiej (może to być praca w towarzystwo ubezpieczeniowe lub z brokerem ubezpieczeniowym lub agencją).

Broker ubezpieczeniowy musi posiadać ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej za działalność maklerską. Minimalna suma gwarancyjna na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy wynosi 1 250 618 EUR na jedno zdarzenie, którego skutki są objęte umową o odpowiedzialności cywilnej, oraz 1 877,527 EUR na wszystkie takie zdarzenia.

Bardzo ważnym zastrzeżeniem dla kandydatów na brokerów jest fakt, że broker ubezpieczeniowy nie może pracować dla firmy ubezpieczeniowej, być agentem ubezpieczeniowym, zasiadać w zarządzie firmy ubezpieczeniowej lub posiadać własne akcje w firmie ubezpieczeniowej, z wyjątkiem firmy ubezpieczeniowej, której akcje są w publicznym obrocie.

Broker powinien prowadzić działalność gospodarczą.

Po spełnieniu wszystkich tych wymagań można złożyć wniosek do Komisji Nadzoru Finansowego o zezwolenie na działalność maklerską. konieczne jest uiszczenie opłaty za wydanie takiego zezwolenia.

Egzamin na brokera ubezpieczeniowego

Kandydat, który zgodnie z ustawą deregulacyjną nie został zwolniony z obowiązku zdania egzaminu przed komisją egzaminacyjną dla pośredników ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych.

Aby spełnić ten wymóg, musisz złożyć pisemny wniosek, aby przystąpić do egzaminu i wnieść odpowiednią opłatę. Wniosek skierowany jest do Urzędu Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych. Egzamin trwa 3 godziny, podczas których kandydat musi odpowiedzieć na 100 zadanych pytań. Jeśli poprawne odpowiedzi są mniejsze niż 80%, nadal powinieneś zdać test ustny. Osoby, które nie wykażą wymaganego zakresu wiedzy, będą musiały ponownie przystąpić do egzaminu, ale nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od daty wyników.